Sapa

Om 22:00 zijn we met de nachttrein vertrokken uit Hanoi. De bedden waren al opgemaakt en onze slapies waren een gezellig stel uit Singapore. Hij reist veel voor zijn werk en was begin oktober (met het mooie weer) een paar dagen in NL geweest. Genoeg om over te praten dus. De volgende ochtend werden we wakker gemaakt op het station van Lao Cai. In een mistige en bewolkte omgeving werden we opgehaald door een busje van het hotel. Tijdens de transfer door bergen naar ons hotel konden we helaas niet genieten van het mooie uitzicht vanwege de bewolking en mist. Bij aankomst konden we onze bagage achterlaten en ontbijten. Ook was er een mogelijkheid om te douchen of je op te frissen. Om 9:00 stonden er een lading gidsen klaar om iedereen te begeleiden op de eerste wandeltocht. De gidsen waren allemaal vrouwen van de Black Hmong bergstam. Een minderheid die ook in Thailand, Laos en China woont. Onze privégids Phinh (klinkt als Pen) nam ons meteen mee voor een tocht naar Cat Cat village en de waterval. Het eerste gedeelte van de wandeling ging voornamelijk bergafwaarts. In het dorpje Cat Cat wonen mensen van de Black Hmong. Zij worden zo genoemd vanwege hun voornamelijk zwarte kleding die ze zelf maken en kleuren. Ook dragen ze veel geborduurde banden en tassen. De beenkappen die ze dragen zijn ook traditioneel, die dienen als bescherming tijdens het lopen door de bergen en ook tegen de kou. Er zijn aardig wat souvenirshops in het dorpje, zo proberen ze iets te verdienen aan de toeristen. Dat gaat heel gemoedelijk. Totaal geen agressieve verkoopmethodes, ze vragen het gewoon heel vriendelijk en laten je ook gaan als je nee zegt.
De uitzichten die we onderweg zien zijn echt super! Wat een mooie omgeving. Prachtige vergezichten en rijst-terrassen. Dit is een van de dingen waar we voor naar Sapa en Vietnam zijn gekomen. De zon is ook gaan schijnen, het kan niet beter. Gelukkig heb ik mijn paraplu bij me, dat wordt ineens een prima parasol.
Phinh weet veel te vertellen (in goed Engels) en ook al onze vragen kan ze goed beantwoorden. Een gids naar ons hart. Ze let goed op ons en last regelmatig een pauze in. We hebben haar al direct aangegeven geen geoefende wandelaars te zijn. Ook het feit dat er geen bergen in NL zijn was haar al bekend. Bij de waterval hebben we een wat langere pauze. Lekker hoor die koele nevel van de waterval. Na een koud drankje gaan we op de weg terug. Dit is een andere weg dan op de heenreis, en het gaat vanaf nu alleen nog maar de berg op. Onderweg zien we nog buffels, meer rijstvelden, het blijft allemaal prachtig om te zien. Voordat we terug zijn bij Sapa, beginnen mijn benen ernstig tegen te sputteren. En ik weet dat we in Sapa ook nog moeten lopen naar ons hotel: Summit hotel. De naam verraad het al, bovenop de berg in het dorp. Als er dan weer een aanbod komt om met de motortaxi terug te gaan, geef ik hieraan toe. Het was voor mij een goed bestede anderhalve euro ;-).
In de middag gaat het hard regenen. Wij hebben de middag vrij om het plaatsje te bezichtigen, maar omdat het zo regent en we de rust goed kunnen gebruiken (in een nachttrein krijg je niet een volledige nacht slapen voor elkaar) hebben we een siësta ingelast. Al onze maaltijden waren inclusief bij deze trip. Voor de lunch en het diner hadden we keuzes uit meerdere menu’s, dus dat was goed geregeld.
Na heerlijk te hebben geslapen zijn we vroeg opgestaan. Na het ontbijt en het uitchecken hebben we de bagage weer opgeslagen. We hebben allebei onze rugzak meegenomen, de koffer hadden we al in Hanoi opgeslagen.
Phinh staat weer keurig op ons te wachten. We zijn vandaag tot 3 uur op pad en bezoeken o.a. Lao Cai Village, waar Phinh woont. Een gedeelte van die wandeling is erg uitdagend met hele steile stukken. In overleg met Phinh kiezen wij ervoor om het eerste stuk over een makkelijke weg te lopen. Het heeft ’s nachts flink geregend, dus het zal op de steile stukken erg glad zijn. Ook deze ochtend breekt de zon door en kan ik mijn paraplu/parasol weer goed gebruiken. Onderweg zien we vele kleine groepjes mensen lopen. Toeristen met hun gids en een paar andere Hmong dames die helemaal meelopen naar het dorp en af en toe wat proberen te verkopen. Ook wij hebben gezelschap van een oudere vrouw en een jonge moeder met haar kindje achterop haar rug. De dames kletsen lekker met Phinh en het is een hele gezellig wandeling. De uitzichten zijn zo mogelijk nog mooier dan gisteren. Ik hoop dat de foto’s jullie een beetje een voorstelling kunnen geven van al het moois dat wij hebben gezien. Na een flinke wandeling geeft Phinh aan dat we nu een stuk door de bergen kunnen gaan, iets uitdagender voor ons maar zij denkt dat wij het wel aankunnen. Nou dat laten we ons geen 2de keer zeggen, op naar het dorp. Het bergpad is prachtig, we dalen langzaam af naar de rivier. Er zijn mensen rijst aan het oogsten, we zien weer buffels, dit gaan we nooit meer vergeten. Af en toe is het glad en steil en wordt ik geholpen door de dames. Eenmaal in het Lao Cai dorp aangekomen, zien we de groepjes andere toeristen weer. Meerdere trails komen hier uit voor de lunch. Onze 2 begeleidsters wagen nog 1 poging om ons iets te verkopen. Omdat ze mij goed hebben geholpen en tijdens de wandeling helemaal niet hebben lastig gevallen kopen we van allebei iets.
Na de lunch gaan we verder met de wandeling door het dorp van Phinh. Ze laat ons even alleen en komt dan terug met haar baby’tje op haar rug. Wat is dit toch een andere wereld.
We komen als laatste nog door het dorp Ta Van. Hier wonen de Zay. Deze stam heeft een sterke Chinese achtergrond. Dan is onze tocht alweer ten einde.
We nemen hier afscheid van Phinh, zij gaat de rest van de dag (in de hete zon) nog rijst oogsten. De mensen hebben een zwaar leven hier!
We gaan terug met de bus naar Sapa en terug naar het hotel voor een opfrisbeurt en een vroeg diner. Om 17:30 vertrekt de bus terug naar het treinstation van Lao Cai. Onze trein vertrekt pas om 20:45 dus we zitten onze tijd uit en denken terug aan de prachtige dagen in Sapa. Dit is weer een onderdeel van onze lange reis waar we nog vaak aan terug zullen denken. Een echte aanrader voor iedereen.

Dit bericht is geplaatst in Reizen Sabbatical. Bookmark de permalink.

Eén reactie op Sapa

1. tiny korbien schreef:

Adembenemende foto’s, werkelijk schitterend.