Koh Samui week 9

Tijdens een tropische bui (het komt letterlijk met bakken uit de hemel) is het een mooie tijd om de afgelopen week even door te nemen.
Vorige week donderdag zijn we voor de 2e keer naar de quiz night in de Premier Bar geweest. Erg gezellige avond, deze keer versterking gekregen voor ons team Holland van 2 oudere dames uit Nieuw Zeeland. En we boeken vooruitgang, i.p.v. van een laatste plek hadden we deze keer…. een gedeelde laatste plek 😉  Vrijdag eind van de dag weer ons rondje gemaakt over de markt in de Fishermans Village.
Zaterdag hebben we weer een uitje gemaakt over het eiland. Deze keer was ons doel: gemummificeerde monniken. Het klinkt een beetje macaber en dat is het ook. De eerste en bekendste gemummificeerde monnik is te vinden in de Wat Kunaram. Op 79-jarige leeftijd voelde deze monnik zijn dood naderen. Hij heeft zijn leerlingen in de tempel verteld dat als zijn lichaam zou vergaan hij gecremeerd moest worden. Zijn as moesten ze verstrooien. Maar mocht zijn lichaam niet vergaan, dan wilde hij in een zittende, mediterende houding in de tempel tentoongesteld worden, om zo toekomstige generaties te inspireren om boeddhist te worden. Een week voor zijn dood heeft hij niet meer gegeten en gedronken, alleen maar gemediteerd. Hij is ook gestorven in de houding zoals hij nu te zien is in de tempel. Het is nu ruim 30 jaar geleden, en voor een overleden persoon is hij nog in goede conditie. De zonnebril heeft hij niet op als fashion statement, de monniken hebben deze bij hem opgezet toen zijn ogen achterover in zijn hoofd zijn gevallen.
Onderweg naar de 2e gemummificeerde monnik zijn we onder de olifantenpoort doorgereden. Deze poort is de toegang tot een dorp en de Wat Kiri Wongkaram. In de tempel werd ons bezoek onverwacht extra speciaal door een nog in leven zijnde monnik. Hij vroeg ons binnen en gaf aan dat we moesten gaan zitten. We hebben allebei een armbandje gehad en hij heeft met handgebaren aangedrongen dat we zeker foto’s moesten  maken. Dat was een leuke ontmoeting. De zee vlakbij de tempel was nogal onstuimig (zuid-west kust van het eiland), maar was mooi om te zien.
Tijdens de rondrit zagen we ook enkele buffels. Er zijn redelijk veel buffels op het eiland, helaas voor sommige worden ze gebruikt in buffelgevechten. Deze vorm is (volgens zeggen) minder heftig dan het Spaanse stierenvechten. De buffels vechten tegen elkaar en niet tegen mensen, en ze worden niet gedood. Het is een oud gebruik hier, maar ik kan er niet achter staan dat beesten moeten vechten voor het plezier van mensen.
Maar deze buffel stond lekker rustig te grazen en poseerde mooi voor de foto.
Einde van de dag hebben we gegeten in Nathon. Hier zijn we ook aangekomen met de veerboot op onze allereerste dag op Koh Samui. Het restaurant kijkt uit over het strand richting het vaste land van Thailand. Op ons menu stond die dag krab en peking eend. Vanwege de harde wind die dag waren er kite surfers op het water, leuk om naar te kijken tijdens het eten.
We zijn de rest van de week bezig geweest met een projectje rondom ons favoriete Thaise restaurant, hierover maken we nog een apart bericht.
Ik zal de foto’s van ons dagje uit plaatsen onder ‘Koh Samui dagje uit 27 augustus’. Tevens plaats ik nog foto’s in een nieuw map: Panorama foto’s. Hiervoor had ik software nodig om de foto’s aan elkaar te plakken, en dat is gisteren gelukt, dus er zijn nieuwe foto’s uit Bangkok en Koh Samui.

Dit bericht is geplaatst in Koh Samui. Bookmark de permalink.